تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/02/16 - 08:00
کد خبر: 503626

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

روز سیاه فوتبال/ آتش «آتش‌بس» کنار کابوس مدیترانه‌ای برای نتانیاهو

روز سیاه فوتبال/ آتش «آتش‌بس» کنار  کابوس مدیترانه‌ای برای نتانیاهو

روزنامه های امروز کشور به ادامه آتش حزب الله بر سر صهیونیست ها، حمایت میلیونی از نبرد با اسرائیل و آتش ارتش یمن روی شرق مدیترانه را کانون توجه افکارعمومی قرار داده اند و نوشتند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مطبوعات امروز کشور به سرنوشت موضوعی پرداخته‌اند که طی چند هفته اخیر تیتر اول روزنامه‌ها بود. موضوعی که بدنه تندرو صهیونیست و شخص نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از حمله به رفح به عنوان امری حتمی یاد می‌کنند، با این حال طبق گزارش‌های رسانه‌های امریکایی و عبری، رژیم تل‌آویو که آینده تیره‌ای از فردای پایان جنگ در برابر خود می‌بیند. در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: انصارالله: در دریای مدیترانه هم تمام کشتی‌های عازم اسرائیل را می‌‎زنیم

یمنی‌ها حتی یک روز ملت مظلوم فلسطین و ساکنان غزه را تنها نگذاشته‌اند و تجاوزات گاه‌به‌گاه آمریکا و انگلیس به کشورشان نیز، آنها را از این امر باز نداشته است. آنها نه‌تنها به حملات‌شان علیه اهداف صهیونیستی ادامه داده‌اند بلکه میدانِ آن را نیز گسترش داده‌اند.

جالب توجه است که تا سال ۲۰۱۵ یعنی تا زمانی که ائتلاف سعودی با چراغ سبز و حمایت تمام‌جانبه آمریکا، جنگ بزرگ علیه یمن را آغاز کرد، صنعا از نیروی دریایی که قادر به تعیین معادلات در دریای سرخ و آب‌های منطقه‌ای یمن باشد، برخوردار نبود و یک پایگاه دریایی در الحدیده آن‌هم با سلاح‌های دفاعی قدیمی و فرسوده داشت. اما یمنی‌ها علی‌رغم سال‌ها جنگ گسترده، محرومیت و تحریم طی دهه گذشته، موفق شدند ناوگان دریایی خود را از شرایط کاملاً ضعیف به سطحی ارتقا دهند که بتواند آمریکا و متحدان غربی آن را به شکل بی‌سابقه‌ای به چالش بکشد؛ چالشی که گویا تا اطلاع ثانوی پایانی ندارد. در همین چند ماه اخیر و در حمایت از مردم غزه، انصارالله بیش از 105 کشتی و ناو جنگی را هدف قرار داد و این روند همچنان ادامه دارد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: اسرائیل جرأت نشان دادن خسارت‌های عملیات ایران را نداشت

 عملیات ۷ اکتبر حماس را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید مهم‌ترین دستاورد این عملیات چه بود؟
مهم‌ترین دستاورد این عملیات این است که پوشالی بودن اسرائیل نمایان شد. پایه‌های ارتش اسرائیل به عنوان نیرویی که به این شکل پرمدعا و این ارتش دروغگو که طی این هفتاد سال ادعا می‌کرد من بی‌حریفم؛ من کسی بودم که ارتش مصر را شکست دادم ارتش اردن را شکست دادم، ارتش سوریه را شکست دادم، فروریخت؛ رژیمی جعلی‌ای که در این سال‌های اخیر هم مأموریت دارد که علیه ما رجز خوانی کند. این نکته بسیار مهمی است.

شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گفت هر دولتی در عالم یک ارتش دارد اما در اسرائیل برعکس است؛ یک ارتش وجود دارد که آن ارتش یک دولت جعلی ساخته است، یعنی ما فقط با یک نیروی نظامی مواجهیم و نه چیزی بیشتر. اینها آمدند و چیزی را در اینجا کاشتند که به خیال خودشان از آن یک کشور به وجود بیاید؛ اسرائیل مفهومی شبیه ایمپلنت در دندانپزشکی است که انگلیسی‌ها و کشورهای غربی آن را کاشته‌اند و حیات اسرائیل هم به غرب وابسته است. یعنی اگر روزی غرب نباشد، اسرائیل یک شبه فرو می‌پاشد و برعکس هم هست؛ یعنی اگر اسرائیل فروبپاشد، غرب هم فرومی پاشد. اسرائیل در ایران سفارت ندارد، اما تمام سفارتخانه‌های غربی به او کمک می‌کنند. از اطلاعات و هر کمکی اعم از سیاسی، نظامی، رسانه‌ای و... نیاز داشته باشند، در اختیارشان قرار داده می‌شود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد:  کابوس مدیترانه‌ای اسرائیل

در طول 7ماه گذشته از عملیات طوفان الاقصی و حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به نوار غزه، نیروهای مسلح یمن به عنوان یکی از نیروهای محور مقاومت در منطقه، اقدام به انجام عملیات‌های تلافی‌جویانه بی شماری در واکنش به جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه مردم غزه و کرانه باختری کرده است،حالا نیروهای مسلح یمن با صدور بیانیه‌ای از آغاز مرحله چهارم عملیات ضدصهیونیستی در هر نقطه از دریای مدیترانه تا هر جایی که در تیررس این نیروها باشد، خبر داده است.

سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن با قرائت بیانیه ای در راهپیمایی میلیونی در صنعا اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن تحولات نبرد در نوار غزه از جمله تداوم تجاوزات اسرائیل و آمریکا و آمادگی برای انجام عملیات تهاجمی نظامی با هدف قرار دادن منطقه رفح را دنبال می کند که در آن دشمن قصد دارد برگ برنده اسرا را بدون آتش بس دایمی از دست مقاومت خارج کند.بر این اساس، در راستای اجرای دستورات عبدالملک بدرالدین حوثی رهبر جنبش انصار ا... برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و در پاسخ به ندای مقاومت و با توجه به تداوم لجاجت دشمنان اسرائیلی و آمریکایی، نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال آغاز اجرای مرحله چهارم عملیات ضدصهیونیستی را به این شرح اعلام می‌کند:نخست:

تمامی کشتی‌هایی که دستورالعمل ممنوعیت کشتیرانی اسرائیل را نقض و به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند، در هر نقطه از دریای مدیترانه تا هر جایی که در دسترس نیروهای ما باشد، هدف قرار می‌گیرند.دوم: زمان اجرای این مرحله از لحظه صدور این بیانیه آغاز می‌شود.سوم: اگر دشمن صهیونیستی قصد انجام عملیات نظامی تهاجمی علیه رفح را داشته باشد، نیروهای مسلح یمن تمامی کشتی‌های شرکت‌هایی را که مرتبط با ارسال تجهیزات و ورود به بنادر فلسطین اشغالی از هر ملیتی باشند، مورد تحریم‌ و مجازات همه جانبه قرار خواهد داد و تردد تمامی کشتی‌های این شرکت‌ها از منطقه عملیاتی نیروهای مسلح صرف نظر از مقصدشان ممنوع خواهد بود.در پایان این بیانیه تاکید شد: نیروهای مسلح یمن با استعانت از خداوند متعال و سپس با استناد به حمایت و پشتیبانی مردم بزرگ یمن و همه آزادگان امت، در آماده‌سازی و فراهم کردن زمینه برای مراحل تقابل گسترده‌تر و قوی‌تر با دشمنان تا پایان تجاوز و توقف محاصره مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه، تردید نخواهد کرد

جوان نوشت: نتانیاهو در آتش «آتش‌بس»

«اسرائیل برای پایان جنگ غزه تحت فشار جهانی قرار گرفته است.» این را روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود درباره تحولات غزه و روند تحقق آتش‌بس آورده و به صراحت به روند صعودی انزوای بین‌المللی تل‌آویو در پی ماه‌ها کشتار فلسطینیان اذعان کرده است. اگرچه رسانه‌های صهیونیست به نقل از مقامات سیاسی همچنان این گزاره را تکرار می‌کنند که جنگ با آتش‌بس یا بدون آن، پایان نخواهد یافت،

اما اخباری که از فضای مذاکرات آتش‌بس منتشر شده، گویای حقایق دیگری است و نشانه این است که صهیونیست‌ها ناچار به گام نهادن جدی در مسیر توقف جنگ هستند. دیروز رسانه‌های مصری تأکید کردند که پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است. کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش کرد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف‌نظر به یک چارچوب توافق دست یافته است.

توافقی که به دست خواهد آمد در سه فاز اجرا می‌شود. در فاز اول (۴۲ روز) اسرای پیر، سالخورده و آسیب‌دیده اسرائیل (۳۳ نفر) در ازای آزادی چندصد فلسطینی آزاد خواهند شد. در مرحله دوم (۴۲ روز) روند آزادی سایر اسرا انجام می‌شود و مرحله سوم (۴۲ روز) تبادل اجساد انجام می‌شود. گفته می‌شود تل‌آویو اتمام جنگ را نپذیرفته، ولی امریکا متعهد شده که آتش‌بس منجر به پایان جنگ خواهد شد.

در ادامه همشهری نوشت: روز سیاه فوتبال

 همه‌‌چیز برعکس شد؛ در شرایطی که انتظار داشتیم نبرد پرسپولیس و سپاهان (مثل بازی تراکتور و استقلال) در زمین پر از زیبایی و جذابیت باشد، تمام آنچه از نبرد سرد دو تیم بر جای ماند، تلی از حواشی زشت و زار بود که حال هر مخاطبی را بد می‌کرد. آیا این حجم از تباهی برای یک بازی زیاد نیست؟

پیرمردی که تنها ماند

شاید تکان‌دهنده‌ترین حاشیه این مسابقه، انتشار ویدئویی باورنکردنی از یک پیرمرد هوادار سپاهان بود که سر و شکل و محل استقرارش فرضیه لیدر بودن او را هم به ذهن متبادر می‌کرد. این تماشاگر مسن رو به دوربین حرف‌های بسیار عجیبی در مورد زنان تماشاگر پرسپولیسی که در طبقه بالا مستقر شده بودند به زبان آورد؛ چیزهای نامربوط و خجالت‌آوری که همه را شوکه کرد و حتی در استانداردهای فوتبال پرتنش و کم‌ادب ایران هم به‌شدت توی ذوق می‌زد. خیلی اوقات حتی زمانی که حرکت نامناسبی از فرد یا گروهی سر می‌زند، بعضی هم‌جبهه‌ای‌های او سعی می‌کنند پشت طرف را خالی نکنند و کم و بیش رو به توجیه رفتارش بیاورند، اما محتوای این ویدئو آنقدر عجیب بود که پیرمرد کاملا تنها ماند و در نهایت پس از تحمل موج بزرگی از ملامت‌ها، با وجود انتشار یک فیلم عذرخواهی 10سال از حضور در همه ورزشگاه‌های کشور محروم شد.

جام جم در صفحه نخست خود نوشت: جبهه‌مقاومت باج نمی‌دهد

در حالی‌که مقامات ارشد رژیم اشغالگر قدس وآمریکا،بازی جنگ رادرمیدان باخته و در سطح جهانی نیز با اعتراض‌های گسترده دانشجویان و افکار عمومی دنیا رو‌به‌رو هستند، بایدن و نتانیاهو تلاش می‌کنند مقامات حماس را از طریق دولت مصر بابت پذیرش آتش‌بسی محدود و یکجانبه تحت فشار قراردهند.

با این‌حال مقامات حماس تاکید دارند که هرگز حاضر به دادن امتیاز به دشمن صهیونیستی نبوده و خطوط قرمز آنها در مذاکرات پابرجاست. یکی از این خطوط قرمز، انعقاد پیمان آتش‌بس دائمی و دیگری اجتناب از آزادسازی همه اسرای صهیونیست تا زمان ارائه تضمین درخصوص پایان جنگ و بازگشت زندانیان و آوارگان جنگ به سرزمین فلسطین است.

پیشرفت مذاکرات نشانه چیست؟

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است. خبرگزاری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیأت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف‌نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

با این‌حال منابع خبری تاکید دارند که صهیونیست‌ها در جریان این مذاکرات ناچار شده‌اند از خواسته‌های خود مبنی بر آزادی همه اسرا عقب‌نشینی کنند.
نکته مهم‌تر این‌که حماس تاکید دارد شروط و بایسته‌های آتش‌بس، باید شفاف و معطوف به پایان جنگ غزه باشد. در مقابل نتانیاهو و همراهانش که در تحقق اهداف اعلامی خود در جنگ ناکام مانده‌اند، پذیرش شروط حماس را به‌مثابه شکست نهایی خود در جنگ تلقی می‌کنند. آنچه مسلم است این‌که حتی رسانه‌های غربی نیز روی اصرار و پافشاری حماس بر خطوط قرمز خود در مذاکرات تاکید دارند، ضمن آن‌که برخی فشارهای کشور مصر درخصوص وادارسازی حماس به پذیرش برخی شروط صهیونیست‌ها نیز با ناکامی مواجه شده و همین مسأله، منجر به استیصال بیشتر واشنگتن و تل‌آویو  شده است.

شرق نوشت: گرگ‌ومیش توافق

در یک هفته اخیر دور جدید و بی سابقه‌ای از تحرکات سیاسی‌ودیپلماتیک در سطح منطقه و جهان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تبادل اسرا و آتش بس در غزه بین مقامات اسرائیلی و حماس در جریان است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره

 مذاکره‌کننده اصلی آمریکا در بحران غزه، روز جمعه برای مذاکرات آتش‌بس به قاهره رفت تا مذاکرات جدی برای برقراری آتش‌بس را در غزه شروع کند. تا الان جزئیاتی از آنچه قرار است در این مذاکرات از جانب آمریکایی‌ها مطرح شود، گفته نشده اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد این کشور را «بسیار سخاوتمندانه» دانسته است و از طرفی هم حماس در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که با «روحیه مثبت» برای انجام مذاکرات راهی قطر می‌شود. این مذاکرات درست در آستانه مطرح شدن ادعای حمله به رفح به مراحل جدی‌تری رسیده است. برمبنای آنچه مقامات مصری گفته‌اند این مذاکرات قرار است با حضور میانجی‌‌های مصری بین حماس و آمریکا برقرار شود. با این حال اما نتانیاهو ادعا کرده که چه توافقی شکل بگیرد چه نه، به رفح حمله خواهد کرد. اسامه حمدان نیز یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت نیز اظهار داشته که «اگر حمله به رفح آغاز شود، مذاکرات برای دستیابی به توافق برای آزادی اسرا پایان خواهد یافت.»

مذاکرات قاهره روی جزئیات متن نهایی؟

پیش از سفر برنز به قاهره، المیادین متن اولیه‌ای از توافق حماس و رژیم‌صهیونیستی برای انجام مذاکرات آتش‌بس منتشر کرد و هدف از این توافق را «آزادی تمامی اسرای صهیونیست نزد گروه‌های فلسطینی» که شامل نظامیان، غیرنظامی‌ها، سرباز زنده یا مرده می‌شود دانست و علاوه‌بر این نوشت که توافق دارای سه مرحله خواهد بود که در مدت 40 روز اجرایی می‌شود و پس از این قابلیت تمدید هم دارد که در مرحله اول صهیونیست‌ها از مناطق مسکونی غزه به «سمت شرق غزه» تا «نزدیکی مرز» عقب‌نشینی خواهند کرد. در مرحله دوم تمهیدات لازم برای بازسازی خانه‌های ویران‌شده، تاسیسات نظامی و غیرنظامی در نظر گرفته می‌شود و در مرحله سوم هم تبادل تمام اجساد و کشته‌شدگان طرفین پس از شناسایی صورت می‌گیرد. علاوه‌بر این سی‌ان‌ان نیز در گفت‌وگو با یک مقام دیپلماتیک خارجی، اظهار داشت که مقامات حماس در حال بررسی پیشنهاد جدیدی هستند که مقامات مصری‌ آن را پیشنهاد دادند. اگر آنچه منتشرشده متن نهایی توافق حماس و سیا باشد، به نظر می‌رسد مذاکرات قاهره روی جزئیات این توافق خواهد بود.

با این حال اما نمی‌توان با قاطعیت گفت توافق احتمالی نهایی همان متنی خواهد بود که به نقل از المیادین منتشر شده و قرار است روی جزئیات آن مذاکرات صورت بگیرد یا دو طرف توافق دیگری را تنظیم خواهند کرد. با این همه به نظر می‌رسد، مقامات حماس و آمریکایی دید مثبتی نسبت به مذاکرات قاهره داشتند. هیات حماس پیش از حضور در قاهره برای مذاکرات در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد «تایید می‌کنیم» که با «روحیه مثبت» برای دستیابی به توافق آتش‌بس به قاهره می‌روند و مصمم هستند تا «توافق را برای برآورده کردن خواسته‌های مردم نهایی کنند.» از طرفی هم مقامات آمریکایی اظهار داشتند پیشنهادی که برای دستیابی به توافق ارائه کردند، «بسیار سخاوتمندانه» است.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ادای دِین به رئیس جمهوری که دوستش می‌داشتم
سید دلمان برایت تنگ میشود!
فیلم| سلامی: شهدای ما در عرصه بین‌الملل تاثیر گذار بودند
عکس| رئیسی؛ رجایی زیست، بهشتی شد
رضیئی: سید پناه ما بود/ غمیلوی: بهت زده‌ایم وبیشتر خجالت زده!
فیلم| سردار سلامی: رئیس‌جمهور ما یک شخصیت الهی و آسمانی بود
باز شدن پای اسرائیل به تیراندازی استانبول؟
چاقوکشی در مرکز چین با ۸ کشته/ ضارب با اختلال روانی بازداشت شد
ردپای اوکراین در حمله تروریستی به سالن تئاتر در حومه مسکو
عکس| تصاویری از تشییع شهید موسوی در شهرری
فیلم| سیل جمعیت مراغه‌ای‌ها در تشییع استاندار شهید آذربایجان‌شرقی
فیلم| آخرین سخنرانی آقای رئیسی در هیئت دولت
در سایه رهبری حکیم، در حرکت بالنده ایران وقفه‌ای رخ نخواهد داد
فرمانده کل ارتش بر مزار شهید سرتیپ دوم خلبان مصطفوی حاضر شد
ختم دعوای کافه‌ای در استانبول با مرگ ۳ نفر/ پلیس ضدشورش اعزام شد!
معاون نخست وزیر اسپانیا: از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد
ورود پوتین به مینسک در دومین سفر خارجی پس از مراسم تحلیف
رزمایش چین با هدف «قبضه قدرت» در جزایر کلیدی تایوان ادامه یافت
واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو
تداوم حملات وحشیانه هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی به غزه
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر حیفا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top